מְשִׁיחִי
בית וירטואלי לקהילה המשיחית

ברוכים הבאים לכלי הלימוד החברתי החדש "ביאור"!
איך זה עובד? "ביאור" הוא המקום לבקש פרשנות על פסוקים.
כל אחד יכול לשאול, כל אחד יכול להציע פרשנות.
איך זה עובד? לאחר ההרשמה לאתר וההתחברות אליו, יש ללחוץ על "הוספת פסוק חדש", כאשר בכותרת יש להכניס את מראה המקום (לדוגמא: רומים א 16)
ובגוף ההודעה להדביק את הפסוק עצמו, ואם יש שאלה מיוחדת לגביו, להוסיפה.
הרעיון הוא עם הזמן ליצור אינדקס משיחי פתוח (סגנון ויקיפדיה) עבור פרשנויות לפסוקים. 

Notifications
Clear all

[נענה] אפסים ג 4-5  

  RSS

מְשִׁיחִי
(@messianic)
משתמש Admin
הצטרף/ה: לפני 2 שנים
תשובות: 53
09/09/2018 2:00 pm  

"הָרָז אֲשֶׁר בַּדּוֹרוֹת הַקּוֹדְמִים לֹא נוֹדַע לִבְנֵי אָדָם, כְּמוֹ שֶׁנִּגְלָה כָּעֵת לִשְׁלִיחָיו וְלִנְבִיאָיו הַקְּדוֹשִׁים, בְּדֶרֶךְ הָרוּחַ – 6 שֶׁיִּהְיוּ הַגּוֹיִים שֻׁתָּפֵי נַחֲלָה, שֻׁתָּפֵי גּוּף וְשֻׁתָּפֵי הַהַבְטָחָה בַּמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ עַל-יְדֵי הַבְּשׂוֹרָה"


צטט
מְשִׁיחִי
(@messianic)
משתמש Admin
הצטרף/ה: לפני 2 שנים
תשובות: 53
09/09/2018 2:11 pm  

"הָרָז אֲשֶׁר בַּדּוֹרוֹת הַקּוֹדְמִים לֹא נוֹדַע לִבְנֵי אָדָם, כְּמוֹ שֶׁנִּגְלָה כָּעֵת לִשְׁלִיחָיו וְלִנְבִיאָיו הַקְּדוֹשִׁים, בְּדֶרֶךְ הָרוּחַ – 6 שֶׁיִּהְיוּ הַגּוֹיִים שֻׁתָּפֵי נַחֲלָה, שֻׁתָּפֵי גּוּף וְשֻׁתָּפֵי הַהַבְטָחָה בַּמָּשִׁיחַ יֵשׁוּעַ עַל-יְדֵי הַבְּשׂוֹרָה." (אפסים ג 4-5)

 

  • מה זה רז\סוד?

"רָז" (דעליטש: "סּוֹד") הוא מידע שניתן לדעת עליו רק דרך התגלות אלוהית[1] (כגון נבואה). 
על פי הנביא עמוס, אלוהים תמיד מודיע לנביאים על תוכניתו: כִּי לֹא יַעֲשֶׂה אֲדֹנָי יְהוִה דָּבָר כִּי אִם-גָּלָה סוֹדוֹ אֶל-עֲבָדָיו הַנְּבִיאִים (עמוס ג:ז)
 "סוֹד יְהוָה לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם" (תהילים כה יד)

  • מהו הרז\סוד?

הקהילה - יהודים וגויים שבמשיח יעבדו ביחד את אלוהים.

 

השאלה שעולה היא – האם נביאי התנ"ך ידעו או לא ידעו על סוד הקהילה (יהודים וגויים שיעבדו ביחד את אלוהים)?

ברומים ט 24-25 שאול עושה קישור ברור בין הקהילה לנבואתו של הושע שבפרק ב פסוק כה:

"אוֹתָנוּ אֲשֶׁר גַּם קָרָא לֹא רַק מִקֶּרֶב הַיְּהוּדִים אֶלָּא גַּם מִקֶּרֶב הַגּוֹיִים, כְּמוֹ שֶׁהוּא אוֹמֵר גַּם בְּהוֹשֵׁעַ: "אֶקְרָא לְלֹא-עַמִּי עַמִּי, וּלְלֹא-רֻחָמָה רֻחָמָה."

ע"פ חוקר המקרא ד"ר דאגלס מו, בפסוק זה שאול מבסס שנבואות התנ"ך מתגשמות בקהילה.[2]

 

מאוחר יותר, בפרק טו 8-13, מייחס שאול את הנבואות בתנ"ך (תהילים, דברים וישעיהו) כנבואות על כך שהגויים יאמינו במשיח\אלוהים: "וַאֲנִי אוֹמֵר שֶׁהַמָּשִׁיחַ הָיָה לִמְשָׁרֵת הַנִּמּוֹלִים בִּגְלַל נֶאֱמָנוּת אֱלֹהִים, כְּדֵי לְקַיֵּם אֶת הַהַבְטָחוֹת שֶׁנִּתְּנוּ לָאָבוֹת,וּכְדֵי שֶהַגּוֹיִים יְהַלְּלוּ אֶת אֱלֹהִים עַל רַחֲמָיו, כַּכָּתוּב: "עַל-כֵּן אוֹדְךָ בַּגּוֹיִם וּלְשִׁמְךָ אֲזַמֵּרָה."(תהילים יח נ) וְעוֹד הוּא אוֹמֵר: "הַרְנִינוּ גוֹיִם עַמּוֹ" (דברים לב מג) וְעוֹד: "הַלְלוּ-אֶת יהוה כָּל-גּוֹיִם, שַׁבְּחוּהוּ כָּל-הָאֻמִּים." (תהילים קיז א) וִישַׁעְיָהוּ אוֹמֵר: "וְהָיָה שֹׁרֶשׁ יִשַׁי אֲשֶׁר עֹמֵד לְנֵס עַמִּים, אֵלָיו גּוֹיִם יִדְרֹשׁוּ. (ישעיהו יא י)"

גם בפני הגלטים (ג 8) שאול מייחס את את הצטרפותם של הגויים באמונת המשיח להבטחה שניתנה עוד לאברהם:
"וְהַכָּתוּב, בְּיָדְעוֹ מֵרֹאשׁ שֶׁאֱלֹהִים יַצְדִּיק אֶת הַגּוֹיִים עַל-יְדֵי אֱמוּנָה, הִקְדִּים לְבַשֵּׂר לְאַבְרָהָם: "וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל הַגּוֹיִם." (ראו גם רומים א 1-5)

גם יעקב השליח ייחס את זכריה ח כב לנבואה על הקהילה המתגשמת במשיח כאשר ציטט אותה ישירות במע"ש טו 13-17:
כְּשֶׁגָּמְרוּ לְסַפֵּר הֵגִיב יַעֲקֹב וְאָמַר: "אֲנָשִׁים אַחִים, שִׁמְעוּ אֵלַי. שִׁמְעוֹן סִפֵּר כֵּיצַד לָרִאשׁוֹנָה פָּקַד אֱלֹהִים אֶת הַגּוֹיִים לָקַחַת מִקִּרְבָּם עַם לִשְׁמוֹ. וְלָזֹאת מַסְכִּימִים דִּבְרֵי הַנְּבִיאִים, כַּכָּתוּב: 'אַחֲרֵי כֵן אָשׁוּב וְאָקִים אֶת-סֻכַּת דָּוִיד הַנֹּפֶלֶת וַהֲרִיסוֹתָיו אָקִים וּבְנִיתִיהָ, לְמַעַן יִדְרְשׁוּ אֶת יהוה שְׁאֵרִית אָדָם וְכָל הַגּוֹיִים אֲשֶׁר נִקְרָא שְׁמִי עֲלֵיהֶם. נְאֻם יהוה עוֹשֶׂה כָל אֵלֶּה (מע"ש טו 13-17)

נביאי התנ"ך דיברו על כך שיהודים וגויים עתידים להשתלב יחדיו כקהילת אלוהים אחת (זכריה ב יד, ישעיהו מב ו, ישעיהו יא י, מט ו, הושע ב כה, תהילים עב יז).

  • שֶׁנִּגְלָה כָּעֵת

האם "שנגלה כעת" אומר שעד כה המידע לא היה קיים? לא. 'שנגלה כעת' משמעו שכעת הוא מתרחש פרקטית, לא עוד כרעיון-נבואי, אלא מול העיניים הוא נגלה במציאות. 
אף אחד לא יעז לומר שנביאי התנ"ך לא ידעו ולא ניבאו על המשיח, אבל הנה גם המשיח מכונה בפי שאול בתור סוד כמוס שרק כעת נתגלה: "וְהוּא אֲשֶׁר יָכוֹל לְחַזֵּק אֶתְכֶם לְפִי בְּשׂוֹרָתִי וְהַכְרָזַת יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ - לְפִי הִתְגַּלּוּת הָרָז שֶׁהָיָה כָּמוּס בְּעִתּוֹת עוֹלָם, אַךְ כָּעֵת, בִּפְקֻדַּת אֱלֹהֵי עוֹלָם, נִתְגַּלָּה..." (רומים טז 25-26)

וגם לקולוסים:

"בִּמְסִירַת הָרָז שֶׁהָיָה צָפוּן מֵעוֹלָמִים וּמִדּוֹרוֹת וְעַתָּה נִגְלָה לִקְדוֹשָׁיו. אָכֵן לָכֶם רָצָה אֱלֹהִים לְהוֹדִיעַ מַהוּ עֹשֶׁר תִּפְאֶרֶת הָרָז הַזֶּה בְּקֶרֶב הַגּוֹיִים, וְהוּא: הַמָּשִׁיחַ בְּקִרְבְּכֶם" (קולוסים א 26-27)

 

  • עם ישראל

גם קהות הלב של עם ישראל מכונה "רָז" על ידי שאול, את הרז של קהות הלב של ישראל, שאול כן מוצא בתנ"ך (ישעיהו נט' כ'-כא'):

"הֵן, אַחַי, אֵינֶנִּי רוֹצֶה שֶׁיֵּעָלֵם מִכֶּם הָרָז הַזֶּה, פֶּן תִּהְיוּ חֲכָמִים בְּעֵינֵיכֶם: קֵהוּת לֵב אָחֲזָה בְּמִדַּת מָה אֶת יִשְׂרָאֵל, עַד אֲשֶׁר יִכָּנֵס מְלוֹא הַגּוֹיִים. וְכָךְ כָּל יִשְׂרָאֵל יִוָּשַׁע, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וּבָא מִצִּיּוֹן גּוֹאֵל וְיָשִׁיב פֶּשַׁע בְּיַעֲקֹב, וַאֲנִי זֹאת בְּרִיתִי אוֹתָם, כִּי אֶסְלַח לַעֲוֹנָם." (רומים יא 25-27)

 

  • הפרשנות הקלאסית

בעת העתיקה, אב הכנסייה יוחנן כריסוסטומוס (המאה ה-4) הסביר את פסוק 5 כך: או שהסוד עדיין לא היה ידוע לכל בני האדם (אלא רק לנביאים), או שפרטיו המלאים של הסוד עדיין לא היו ידועים. [3]

 

לסיכום, סוד הקהילה לא הוסתר לחלוטין בתקופת התנ"ך, אלא נחשף בעזרת התגלות על-טבעית בידי הנביאים.

 

 

 

[1] “The former was vouchsafed only to the prophets, in order that they might make known the truth so revealed to men in general”. (Jamieson, R., Fausset, A. R., & Brown, D. (1997). Commentary Critical and Explanatory on the Whole Bible (Vol. 2, p. 347). Oak Harbor, WA: Logos Research Systems, Inc.)

[2] “Therefore we must conclude that this text reflects a hermeneutical supposition for which we find evidence elsewhere in Paul and in the NT: that OT predictions of a renewed Israel find their fulfillment in the church.” (Moo, D. J. (1996). The Epistle to the Romans (p. 613). Grand Rapids, MI: Wm. B. Eerdmans Publishing Co.)

[3] Ver. 5. “His meaning is this, either that it was not revealed unto all men...or else, that it was not thus made known by the very facts and realities themselves." (John Chrysostom. (1889). Homilies of St. John Chrysostom, Archbishop of Constantinople, on the Epistle of St. Paul the Apostle to the Ephesians. In P. Schaff (Ed.), W. J. Copeland & G. Alexander (Trans.), Saint Chrysostom: Homilies on Galatians, Ephesians, Philippians, Colossians, Thessalonians, Timothy, Titus, and Philemon (Vol. 13, pp. 76–77). New York: Christian Literature Company.)

This post was modified לפני 2 שנים 2 times by מְשִׁיחִי
This post was modified לפני שנה 1 2 times by מְשִׁיחִי

השבצטט
Share: