מְשִׁיחִי
בית וירטואלי לקהילה המשיחית

אם תודה בפיך (רומים י 9-10)

 

וְאִם אַתָּה מוֹדֶה בְּפִיךָ שֶׁיֵּשׁוּעַ הוּא הָאָדוֹן וּמַאֲמִין בִּלְבָבְךָ שֶׁאֱלֹהִים הֵקִים אוֹתוֹ מִן הַמֵּתִים — תִּוָּשַׁע. הֲרֵי בְּלִבּוֹ מַאֲמִין אִישׁ וְיֻצְדַּק, וּבְפִיו יוֹדֶה וְיִוָּשַׁע. (רומים י 9-10).

מהי המשמעות של הפסוק? האם בנוסף לאמונה בישוע עלינו להודות בפינו כדי להיוושע? או שאולי הפסוק מלמד שעלינו להיכנע לאדנותו כדי להבטיח את ישועתנו?

 

זה נראה שברומים י 9-10 שאול מתנה את הישועה באמונה+ הודאה בישוע (כלומר לא רק באמונה בו). האם שאול מדבר על ישועה מגיהנום? אם קוראים את ההקשר המיידי התמונה מתבהרת. אפשר לראות שפסוק 10 הוא הסבר לפסוק 9.

שימו לב, גם, שיש הבדל לפי פסוק 10 בין הצדקה לישועה. אנו מוצדקים ונהיים בניו של אלוהים על ידי אמונה בלבד (רומים י 4). לעומת זאת, אנו "נושעים" דרך ההודאה בו. איזו מן "ישועה" זו? (ישועה ממה?) פסוק 13 עונה על השאלה.

 

פסוק 14-15 מרחיבים את פסוק 13. הביטו על פסוק 15: כֵּיצַד יְבַשְּׂרוּ אִם לֹא יִשָּׁלְחוּ? הֵן כָּתוּב: "מַה-נָּאווּ רַגְלֵי מְבַשְּׂרֵי טוֹב!", מה קודם למה, הבישור או השליחות? השליחות כמובן. פס' 14: וְכֵיצַד יַאֲמִינוּ בָּזֶה אֲשֶׁר לֹא שָׁמְעוּ אוֹתוֹ? וְכֵיצַד יִשְׁמְעוּ בְּאֵין מְבַשֵּׂר? מה קודם למה, אמונה או השמיעה? השמיעה. אַךְ כֵּיצַד יִקְרְאוּ אֶל מִי שֶׁלֹּא הֶאֱמִינוּ בּוֹ? מה קודם למה, הקריאה או האמונה? האמונה. זה אומר שהמאמינים הם אלו שצריכים לקרוא לאדון. הישועה בפס' 13 היא לא ישועה מהגיהנום. אלא היא ישועה מהזעם הזמני של אלוהים כאן ועכשיו, לא הזעם הנצחי שלו. שאול מצטט בפסוק 13 מיואל ב "כל אשר יקרא בשם יהוה ימלט". הפסוק הזה בהקשרו המקורי מדבר על הצלה פיזית של עם ישראל מצרות ואויבים. לא על ישועה מגיהנום.

לכן מהי המשמעות של פסוק 9? האם התנאי לישועה הוא לא הודאה ואמונה? המפתח הוא להבין את ספר רומים. שאול כתב למאמינים כדי להסביר להם איך ניתן להימלט מזעמו של אלוהים (זעמו הנצחי והנוכחי). הוא הזכיר להם שאנו ניצלנו מזעמו הנצחי של אלוהים דרך האמונה במשיח. והוא גם לימד שהדרך בה נמלטים מזעמו הנוכחי של אלוהים היא דרך חיי חסידות (רומים א 18). המאמין בטוח במעמדו הנצחי, אך לא בחיים הנוכחיים שלו. כלומר, המאמין לא יכול לעשות שום דבר שיגרום לו לחוות את זעמו הנצחי של אלוהים (רומים ח 38-39). לעומת זאת, מאמינים יכולים לחוות את זעמו הנוכחי של אלוהים אם הם יחיו בחטא. ככל שאנו חוטאים כך אנו חווים יותר את התוכחה של אלוהים.

לכן, ההודאה במשיח (להודות בו בפה ובמעשים) היא לא לשם חיי עולם, אלא כדי להימלט מזעמו הנוכחי של אלוהים.

הרשמו לניוזלטר שלנו!
הרשמו על מנת לקבל עדכונים חשובים ומבצעים לאימייל!
תוכלו להסיר את האימייל שלכם בעתיד

קבלו עדכונים חמים